פרטים עלי

אתר bookwatch הוקם על מנת לשמש קהילת קוראים. האתר עוסק בספרות, וכולל חוות דעת, סקירות וביקורות על ספרות ישראלית ומתורגמת.

יום רביעי, 1 בדצמבר 2010

חגיגה אמיתית - על "חגיגות ועוד" מאת עינת ניצן קנולר ותמי לוקסנבורג




כששמעתי לראשונה על אלבום הפעילות "חגיגות ועוד" הייתי סקפטי. מודה.
בעידן האינטרנט של היום לא ברור איזה ערך מוסף יש לאלבום פעילות כתוב ומודפס? האם לא ניתן לקבל את כל אותם רעיונות מקסימים בשיטוט וחיפוש בין אתרי הרשת השונים? האם יש טעם של ממש להוסיף עוד חפץ לבית כשמנגד מציע לנו המחשב תיקיה שלמה, מסודרת ושאינה תופסת כל מקום? ובעיקר, האם הילדים של היום, חתני השמחה הפונטציאליים, יכולים בכלל להינות מחגיגות שמתוארות במילים ותמונות על גבי נייר?

לכל מי שהשתכנע מהשאלות שהעלתי זה עתה, אני מוכרח לומר שמרגע שהגיע הספר לידי, כאילו זכו התשובות למענה ברור וחד משמעי:  לא זו בלבד שיש לספר כזה ערך, אלא שנראה שדווקא העובדה שמדובר במשהו שונה - לא ממוחשב - מצליח לתפוס את תשומת ליבם של הילדים, ולרתום אותם למשימת חיפוש החגיגה האופטימאלית.

ספרן של עינת ניצן קנולר ותמי לוקסנבורג (להלן: עינת ותמי) מציע להורים ומורים שפע פעילויות לקיומן של חגיגות שונות ומשונות. הספר מתאר - במלל ובצבע מרהיב - את החגיגה, מראשיתה ועד אחריתה. הוא כולל הנחיות החל משלב הכנת ההזמנה לאירוע ועד לאופן בו כדאי "להלביש את הבית" לאירוע. בין לבין מציעות המחברות שפע של רעיונות להפעלת הילדים, משתתפי האירוע - רעיונות מזמינים, אשר מפתים גם את המבוגרים להצטרף.

הספר מציע מספר סוגים של חגיגות "קונספקט". בין היתר מציעות המחברות חגיגה בסגנון יפני (אוכלים אורז, מכינים גינות זן ומציירים בדיו); חגיגה בסגנון קדום (אוכלים עוגיות דינוזאורים; שוברים ביצי דינוזאורים ומכינים הרי געש לבתיים במיוחד); חגיגה בסגנון המערכב הפרוע (טוב, כאן הקונספט די ברור ומתבסס בעיקר על קאובויים ואינדיאניים) וכן חגיגות בסגנון קרנבל, אולימפיאדה, אגדות וטיול בפריז.

מגוון הפעילויות הופך את הספר למתאים לכולם: ילדים קטנים וגדולים יותר; בנים ובנות ולפעמים, כן כן, גם למסיבות של מבוגרים (בשינויים המחוייבים, או שלא).

הפשוש אהב מאד. הוא לקח את אלבום ולא הניח אותו מידיו עד שסיים לסקור את כל התמונות (המרהיבות, כבר אמרנו?) ולבחור את יום ההולדת הכי הכי בשבילו. כאן המקום להצביע על הבעייתיות היחידה שמצאתי בספר. זו טמונה בעובדה שהוא מציע כל כך הרבה פעילויות מקסימות, עד שהילדים יכולים להתבלבל. אצלנו בבית, לדוגמה, עוד אין הכרעה.

עינת מעידה על עצמה כי היא קלינאית תקשורת, ותמי, כי היא מורה למדעים וליישומי מחשב. שתיהן מעידות על עצמן כי הן עסקו שנים רבות בחינוך ובטיפול בילדים - והאמת, נראה שהספר, על מכלול ההתייחסות שיש בו לילדים ולצרכיהם, משקף ניסיון זה. מכל מקום, נראה שעינת ותמי הוכיחו שלפעמים הכתוב והמודפס יכול, ועולה על הממוחשב. זו, כשלעצמה, תגלית משמחת. ואולי, דווקא ניסיונן של השתיים בטיפול בילדים הוא שלימד אותן שלפעמים מה שנראה ברור מאליו אינו כזה כלל ועיקר.

מדובר, כאמור, בספר מצוין להורים, מורים וילדים. הוא רעיון מקסים למתנה, ובעיקר, למתנה לעצמכם.

חגיגות ועוד - עינת ניצן קנולר ותמי לוקסנבורג - הוצאת רימונים

2 תגובות:

ליאת,רמת גן אמר/ה...

קיבלנו את הספר במתנה...אכן, חגיגה לעיניים.שפע רעיונות עם חשיבה שמעבר לשבלונה.המון מקוריות ודרך נפלאה לעבור עם הילדים שיעור בתרבות אחרת בדרך חוויתית.שאפו לכותבות!!!!

Unknown אמר/ה...

רכשנו את הספר המדהים הזה...
רואים שזה ספר שהושקע בו מעל ומעבר.
פשוט מדהים...
מומלץ לכל בית עם ילדים..