פרטים עלי

אתר bookwatch הוקם על מנת לשמש קהילת קוראים. האתר עוסק בספרות, וכולל חוות דעת, סקירות וביקורות על ספרות ישראלית ומתורגמת.

יום שלישי, 7 בדצמבר 2010

מדריך מסגרת לחיים בריאים - על "המכונה הכי משוכללת בעולם" מאת דר' גדעון רון ויוסי בכר




ספרם של דר' גדעון רון ושל יוסי בכר - "המכונה הכי משוכללת בעולם: מבחר סיפורים סיניים על בריאות" מיועד, לכאורה, לילדים. מדובר בקובץ סיפורים מקסימים, העוסקים בקורותיהן של דמויות סיניות ציוריות כמו הקיסר, הנסיך, הנסיכה, אנשי החצר, ובכללם הרופא הסיני. באמצעות הסיפורים הקצרים מבקשים המחברים להמחיש מספר עקרונות ותובנות אודות החיים הבריאים - של ילדים ובכלל - ובכלל זאת נושאים כמו תזונה, משמעות החיים, חשיבות השינה וכו'. אמנם מדובר, לכאורה, בעקרונות ותובנות מהעולם הסיני העתיק, ואולם נדמה כי נגזרו הם מחיי היום יום שלנו כאן, בישראל.

האם יש משהו החשוב מבריאות ילדינו? שואלים המחברים, ותשובתם משתרעת על פני 96 עמודים של סיפורים טומני מסר המתבססים על העולם הסיני העתיק, כאמור.  בסוף כל סיפור נזכר המסר אותו מבקשים המחברים ללמד. כך למשל, בסופו של הסיפור הנושא את שם הספר - המכונה הכי משוכללת - אשר עוסק בחיפושם של הקיסר ובנו הנסיך את המכונה המשוכללת ביותר בעולם (הגוף, כמובן) כותבים המחברים:

" הגוף משוחח איתנו לכל מיני צרכים,
ברעב או עייפות ובעוד הרבה דרכים
ההקשבה לגופנו היא בסיס המודעות
המוליכה את כולנו לעבר הבריאות"

ובסופו של הקטע העוסק בהגבלות שמטילים ההורים על ילדיהם, נכתב:

"יש ערך לגבולות שיוצרים ההורים לילדיהם,
כי אין צמיחה לילדים בלעדיהם
ראו עציץ:
את שרשי הצמח אמנם הוא מגביל
אך כך מאפשר את צמיחת השתיל"

במסרים מחורזים אלה מצליחים המחברים לקשור את סיפורי האגדה למציאות היומיומית, את סין הרחוקה וישראל של ימינו. העובדה, כי הדמויות המופיעות בספר לקוחות מהעולם הסיני העתיק מוסיפה לו, מצד אחד, נופך קסום, ומצד שני, יכולת משיכה עבור הילדים, שכן קיסרי סין ולוחמיה הפכו זה מכבר לחלק אינטגראלי מחיי הילדים בישראל (וראו לעניין זה לדוגמה את הפסטיגל בשנה החולפת שעסק באומנות הקונג-פו). ההיכרות של הילדים עם הדמויות מקלה על יכולתם להתחבר לספר ולהינות מתיאור עלילותיהם של נסיכים ונסיכות בעולם רחוק ועתיק.

ואולם, כפי שפתחנו ואמרנו הספר אמנם מיועד לילדים - אולם הוא מתאים לכל גיל. המודעות לצרכי הגוף כמו גן לתובנות הרפואה הסינית סוחפות רבים בציבור הישראלי, אשר עשוי למצוא בספר זה מקור להנאה רבה. גם אלו שאינם מודעים עדיין לתורות הסיניות השונות יכולים לקבל הצצה ראשונה, וקלה מאד לעיכול, אודות התובנות המנחות את התורות השונות, ואשר עיקרן, מציאות אורח החיים הבריא והנכון.

הספר מזמין ומושך את העין. האיורים הסיניים מושכים את הקורא אל אותו עולם עתיק, ומאפשרים לכל אחד - לו רק מעוניין הוא בכך - להתחבר את המציאות אותה מתאר הספר. לשם השלמת החיבור יזמו המחברים רעיון מקורי ונחמד - במסגרתו הוסיפו בסוף הספר רשימת תווים של מילים סיניות למילים נפוצות בספר כמו סבלנות, בריאות ונסיך.

אבל מעבר לקישוט והאיור יש בספר הרבה תוכן. התובנות הנזכרות בו, הגם שאינן קונקרטיות, מזכירות לכולנו - ילדים ומבוגרים כאחד - כי המכונה הכי משוכללת שלנו, גופנו ורוחנו, חייבת להיות מתוחזקת באופן סדיר ותדיר. הספר אינו מתיימר כאמור ללמד את כל התורה על רגל אחת, ואולם הוא מצליח לגרום לנו, הקוראים, לחשוב. לחשוב על אורח החיים אותו אנחנו מעוניינים לקיים, על האופן שבו אנחנו מתייחסים לגוף ולנפש שלנו, ובעיקר, לאופן שבו אנחנו מיישמים את כל התובנות האמורות על ילדינו.

ספר מומלץ שניכר שמחבריו רואים בו שליחות.

המכונה הכי משוכללת בעולם – מבחר סיפורים סיניים על בריאות
מאת ד"ר גדעון רון ויוסי בכר, הוצאת דני ספרים.

אין תגובות: