פרטים עלי

אתר bookwatch הוקם על מנת לשמש קהילת קוראים. האתר עוסק בספרות, וכולל חוות דעת, סקירות וביקורות על ספרות ישראלית ומתורגמת.

יום שני, 6 בדצמבר 2010

לא בשמיים היא - על תולה רואה ירח מלא מאת קווין הנקס




הספר "תולה רואה ירח מלא" מתאר את מסעה של תולה מהרגע בו היא מזהה קערת חלב גבוה בשמיים ועד לשיבה הביתה לקערת החלב הממתינה שם רק בשבילה.

למעשה סיפורה של תולה הוא סיפורם של ילדים רבים, המגלים סקרנות ואומץ בדרכם להשיג את מבוקשם. תולה לא מוותרת, היא קופצת ומטפסת, היא נופלת ונרטבת, אבל ממשיכה היא בניסיונה להשיג את מבוקשה.

ואולם קריאה אחרת בספר מגלה שיש בו יותר מתיאור עלילה של חתלתולה קטנה. הספר טומן בחובו מוסר השכל לא פשוט, אשר מתאים גם למבוגרים מביננו, המקריאים את הספר לילדיהם.

תולה רואה קערת חלב בירח ומיד מבקשת להגיע אליה. כשלונותיה המתוארים בספר מרפים, בסופו של דבר את ידיה, והיא חוזרת אל בית בעליה - שם היא מגלה שקערת חלב אמיתית, ממשית, ממתינה ממש בשבילה.

מה מוסר ההשכל?

אולי ניתן ללמוד מהספר, שבמקום לנסות להוריד את השמיים, כדאי לנו לחפש טוב טוב על הקרקע המוצקה. העובדה שתולה מגלה את קערת החלב מייתרת, למעשה, את כל מסעה הכושל - ואפשר, כי לו הייתה ממתינה הייתה זוכה לחלב מבלי לעבור את כל הנפילות בדרך.

האם הנפילות רעות? האם אין הן מחשלות? אולי.

אבל בסופו של יום תולה מגלה את קערת החלב - מטרתה הראשונית, כזכור - בדיוק במקום ממנו יצאה.

לא בשמיים היא!!

אבל לצד המסרים שניתן ללמוד מהספר, מדובר באחד מהספרים היפים והמושקעים שיצאו לאחרונה. לא במפתיע זכה הספר בפרס קלדקוט היוקרטי על השילוב בין העלילה וביטויה באיורים המקסימים.

בהקשר זה, לא ניתן להגדיר את בחירתם של עורכי הספר לאייר את הספר בצבע אפור אלא כאמיצה במיוחד. בין אם מדובר בהצהרה אופנתית ובין אם מדובר בניסיון לדמות את אוירת הלילה - בו מתרחשת עלילת הסיפור - קיימת בעיתיות מסוימת להציג לילדים ציורים אפורים. מצד שני, כבר מזמן לא נחת על מדפינו ספר המבטא באיור את המילה הכתובה באופן כה מדויק ומרהיב.

מדובר, כאמור, בספר מושקע ומקסים - המתאים, כאמור, לילדים וגם לאלה שמקריאים עבורם.

פינת הפשוש: עלילותיה של תולה סחפו את הפשוש, אשר התעניין וממש הזדהה עימה, כאילו חבר אליה למסע הלילי. במבחן התוצאה אצלנו, האיורים דווקא השיגו את מטרתם והצליחו לרתום את הפשוש למסע, שכן תולה הפכה עבורו לחתלתולה מוחשית.


תולה רואה ירח מלא - קווין הנקס (תרגום קובי מידן) - הוצאת אחוזת בית


 

אין תגובות: