פרטים עלי

אתר bookwatch הוקם על מנת לשמש קהילת קוראים. האתר עוסק בספרות, וכולל חוות דעת, סקירות וביקורות על ספרות ישראלית ומתורגמת.

יום חמישי, 2 בדצמבר 2010

משהו מרענן וחדש - על ספרה של אוריאן זכאי "השלם את החסר"



השלם את החסר הינו ספרה הראשון של אוריאן זכאי. עובדה.

הפרשנות שיש לתת לעובדה זו היא, כדרכה של פרשנות, עניין של טעם.

הספר מציג לקורא קובץ סיפורים העוסקים בדמויות שונות, המקיימות קשר ביניהן במהלך הספר. יחד עם זאת, אין מדובר ברומן בסיפורים, כמו שנכתב על גב הספר, אלא בקובץ סיפורים, אשר נוגעים - לא נוגעים זה בזה. בניגוד לרומן, אין בקובץ הסיפורים של זכאי רצף עלילתי מוגדר. יחד עם זאת, ואולי דווקא בשל זאת, הוא מצליח - בשל אותה הפרדה עלילתית בין הסיפורים - לשמור על העניין והקצב של הספר.

בין הדמויות ניתן למצוא את מיכל, ילדה שנעקרה מעיר ילדותה ומתמודדת עם המעבר והשינוי; את יעל, מורה לעברית אשר מתמודדת עם בעלה ועם מאהב מפתיע וגם את שוש המרצה המשחקת בתיאטרון של חייה. כולן דמויות נשיות בעלות אופי שונה, אך כוח דומה. כולן נשים מתמודדות, המבקשות לשחק את עצמן בהצגת חייהן.

הספר מבקש, אם כן, לתת לנו, הקוראים, התבוננות עמוקה בניסיונן של הדמויות כולן לקשור קשרים, ולהתיר אותם. להתמודד עם המרחק והשוני מחד גיסא, ועם המוכר והאהוב מאידך.

כפי שפתחתי ואמרתי מדובר בספרה הראשון של אוריאן זכאי. ניתן, כאמור, לפרש עובדה זו ככזו המבקשת למצוא בסיפורים בוסריות מסוימת, המשליכה על התפתחות העלילה ויכולתן של הדמויות להתמודד עימה. 

יחד עם זאת, אני חושב שדווקא בוסריות מסוימת זו היא שהופכת את הספר למקסים ומעניין, אשר מציג קול חדש ומרענן בספרות הישראלית.

דווקא בספר כזה ניתן להתחבר אל הדמויות, ללכת איתן יד ביד בנבכי העלילה, לשמוח ולכאוב ביחד איתן - וזאת במילים פשוטות ואמיתיות, שטרם זכו לניפוח והאדרה ספרותיים קלאסיים.

כאמור, לטעמי, העובדה שמדובר בספרה הראשון של זכאי, משמחת עד מאד. שמחה זו נובעת בשל הכרותי עם הקפיצה המשמעותית שצפויה להתבטא בספרה הבא של זכאי - וזאת לאחר שעברה את כל הליכי הליטוש, החיבור והפירוק במהלך הוצאת הספר הנוכחי. קצת ליטוש, והיכולות של זכאי לבטא באופן חד ואמיתי כל כך את דמויותיה, לבטיהן ורצונותיהן יהפכו אותה לאחת הסופרות המרתקות בנוף הספרות הישראלי.

השלם את החסר - אוריאן זכאי - הוצאת כתר

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

גם אני השלמתי את קריאת הספר ומאד
התחברתי אליו
אני מקווה לקרוא בעתיד עוד ספרים של סופרת מבטיחה זו
אהבתי את הבקורת שלך