פרטים עלי

אתר bookwatch הוקם על מנת לשמש קהילת קוראים. האתר עוסק בספרות, וכולל חוות דעת, סקירות וביקורות על ספרות ישראלית ומתורגמת.

יום חמישי, 18 בנובמבר 2010

ספר עם מסר - על הדוב שאהב לבנות מטוסים




הדוב, גיבור הסיפור, אוהב לבנות מטוסים מנייר. הוא כל כך אוהב לבנות מטוסים שהוא רוצה להשתתף בתחרות לבניית מטוסים מנייר. כדי להצליח ולבנות את המטוסים שהוא כל כך אוהב, כורת הדוב ענפים מעצי היער וכך הוא יכול להתאמן בהרכבת מטוסי נייר כאוות נפשו.

הבעיה מתחילה, כשחיות היער מגלות שמישהו כורת ענפים ופוגע בעצי היער. חקירה משותפת מובילה אותן אל הפושע, הלא הוא מיודענו הדוב, חובב המטוסים.

הספר "הדוב שאהב לבנות מטוסים" הוא ספר על חטא ועונשו, על פשע וגמול, על שכר ועונש. ג'פרס מצליח לקחת נושא כל כך לא שגרתי בספרות הילדים ולהפוך אותו לכזה הניתן לעיכול אצל קהל היעד, הלא הוא ציבור הילדים.
ואולם מעבר לכתיבה המקורית והמשעשעת, נראה כי חשיבותו של הספר הינה דווקא במסר - או ליתר דיוק, במסרים - המשולבים בו.

ראשית, מדובר בספר אשר מציג לילדים את נושא העוון והגמול באופן ברור. מעגל הגמול נחשף בפני הילדים החל מגילוי הפשע, המשך בחקירתו ושפיטתו, וכלה בעונש ובגמול המוטל על הדוב.

שנית, הספר קורא להגברת המודעות לאיכות הסביבה בקרב ילדים, ועושה זאת באמצעות כלים שילדים יכולים לתפוס ולהבין. המשוואה לפיה בזבוז דפי נייר מהווה פגיעה באיכות הסביבה מחוברת לעולמם של הילדים, ומאפשרת להם הבנה אמיתית של הקשר בין פעילויות היום-יום ובין המושג הגדול של "איכות סביבה".

המחשבה והרצון לחבר את הילדים למסר בדבר חשיבותה של הסביבה ויכולתם הם להוות חלק משמעותי בשמירה עליה לא מסתכמת אך בעלילת הספר. הספר מגיע בעטיפה הניתנת למיחזור, שהילדים יכולים ליצור ממנה מטוס נייר ולאחר מכן למחזר את הדף. הגם שניתן לראות בעטיפה אך גימיק לצורך קידום הספר (ואין ספק שהיא עושה זאת) - לדעתי, יש בה כדי להמחיש לילדים - והפעם, פיזית - שביכולתם לשנות.

ספר מקסים, עם איורים שובי עין, אבל בעיקר - חשוב ובעל מסר.

מומלץ בחום.

הדוב שאהב לבנות מטוסים/ אוליבר ג'פרס - הוצאת כתר ספרים

תגובה 1:

דניאל אמר/ה...

קיבלנו אותו מתנה והילד אהב