פרטים עלי

אתר bookwatch הוקם על מנת לשמש קהילת קוראים. האתר עוסק בספרות, וכולל חוות דעת, סקירות וביקורות על ספרות ישראלית ומתורגמת.

יום שבת, 20 בנובמבר 2010

הממלכה שמתחת לשולחן - חוה חבושי



"וכולם אוהבים אותו, אותי הם שוכחים, כי אני כבר קצת גדול לגדולים.... "

במילים האלה מצליח אריק איינשטיין לעמוד על אחת הדילמות הגדולות, איתה מתמודדת כל משפחה המבקשת להתרחב. החשש מפני התפתחות תופעות של קנאה בין אחים וההשפעות הפסיכולוגיות שיש להתרחבות המשפחה על הילד ש"היה שם קודם" זכו להתייחסות בלא מעט ספרים בעבר. התופעה תוארה מלא מעט זויות ראיה, אך בעיקר מנקודת מבטם של הילדים הגדולים שתהילתם נגזלת מהם בשל הלידה הצפויה.

מרבית הספרים, יש לומר, מבקשים לרכך את "המכה" הצפויה עבור הילד הבכור, כמו גם לתת להורים עוד כלי להתמודדות עם המשבר הצפוי של הילד. כך לדוגמה הספרים: "אחותו הקטנה של פינוקי", "לאורן נולד אח והוא לא שמח" ו"אח חדש לגמרי", מתארים את תחושותיו של הילד הבכור ואת ההשתלבות של התוספת החדשה למשפחה באורח החיים המשתנה.

ספרה של חוה חבושי - הממלכה שמתחת לשולחן - מבקש גם הוא להתמודד עם הסיטואציה של תינוק חדש במשפחה. על אף שהנושא כבר נדון, כאמור, במספר ספרים, חבושי מצליחה לגעת, לרגש ולעניין.

הסיפור פשוט לכאורה. יותם מבקש לקבל את תשומת הלב שנגזלה ממנו בשל התוספת החדשה למשפחה. על מנת להשיג את תשומת הלב הזו הוא נכנס מתחת לשולחן, יחד עם בובת הבד שלו, ובונה לו ממלכה שלמה ונסתרת. זהו מסע מרתק, המצליח לעמוד על הרגשות המלווים את מהלכיו הילדותיים של יותם, כמו גם את הירתמות המשפחה למהלך כולו.

כפי שציינתי, אין בעובדה, כי נכתבו מספר ספרים על הנושא כדי לייתר ספר נוסף. היות הספרים בנושא זה חלק מארגז הכלים של ההורים והילדים הבכורים, בהתמודדות עם הלא מוכר הכרוך בלידת הילד השני, בהחלט משאירה מקום לעוד ועוד ספרות בנושא.

ספר מקסים, איורים יפיפיים.

מומלץ למי שמתכנן להרחיב את המשפחה או סתם למי שרוצה סיפור יפה ומלא רגישות.

הממלכה שמתחת לשולחן / חוה חבושי - הוצאת כתר - קיבוץ מאוחד.

 

אין תגובות: