פרטים עלי

אתר bookwatch הוקם על מנת לשמש קהילת קוראים. האתר עוסק בספרות, וכולל חוות דעת, סקירות וביקורות על ספרות ישראלית ומתורגמת.

יום ראשון, 21 בנובמבר 2010

רגעים היסטוריים ורגעים היסטריים - על החדש של פרופ' הרסגור ודר' פוקס




ספרם של הרסגור ופוקס נשאר נאמן לגישתו המחקרית של פרופ' הרסגור, ולפיה ההיסטוריה - רחבת היקף ומשמעותית ככל שתהיה - מורכבת מאין ספור אנקדוטות אנושיות בסיסיות. גם המחקרים המובאים בספר, בלשון קלה ומשעשעת, מעידים על כך שרבים מהשיקולים שהכתיבו את מהלך ההיסטוריה, היו, פעמים רבות, אנושיים וצרים להפליא.

ההתחקות של המחברים אחר התנהלותם של עושי ההיסטוריה, מנהיגים, לוחמים, מצביאים ושרים, מפשיטה את ההיסטוריה מהאפוס הרחב שמאפיין אותה. היא מאפשרת לראות את פועלם של אותם סמלים היסטוריים כפעולות אנושיות - אשר לחלקן אין כל קשר להכרעות ערכיות או לאומיות דווקא.

הרסגור ופוקס מצליחים להציב מראה מול התנהלותם של מנהיגים גדולים כמו נפוליאון, הקיסר וילהלם, סטאלין ולינקולן - תוך התחקות אחר הצלחותיהם ו/או כשלונותיהם, והסיבות לכך. ספציפית ניתן דגש בספר על ההליכים שקדמו לקבלת ההחלטות, כמו גם ביחס להחלטות המנהיגים עצמן, תוך ניסיון לנתח את התוצאה בראי התהליך.

בשונה מהיריעה ההיסטורית הרחבה, נראה, כי דווקא הפרק הישראלי - במסגרתו מבקשים המחברים לנתח את ההחלטות המוצלחות והמוצלחות פחות של מנהיגי ישראל (האינתיפאדה ה-2, מלחמת לבנון השניה, מבצע עופרת יצוקה) - לוקה בנחיתות מסוימת.

עובדה זו יכולה לנבוע ממספר סיבות. אפשר כי אין ביכולתם של המחברים הישראליים לנתח באופן חיצוני ונטול פניות את ההתנהלות היומיומית של המדינה בה הם חיים. אפשר כי דווקא סמיכות הזמנים וחוסר המרחק בין האירועים ועיתוי הניתוח הוא שמקשה על קבלת תמונה רחבה בדומה ליתר הפרקים. ואפשר, כי דווקא ההיסטוריה תוכיח כי הפרק הישראלי אכן משקף את הליכי קבלת ההחלטות כהוויתם.

מכל מקום, וזה המקום לציין, אין בפרק הישראלי כדי לפגום כהוא זה בהנאה הצרופה מקריאת הספר.
ספר מומלץ לחובבי היסטוריה. ספר חובה לחובבי פרופ' הרסגור.


רגעים היסטוריים ורגעים היסטריים/ פרופ' הרסגור ואהוד פוקס - הוצאת דביר

אין תגובות: