פרטים עלי

אתר bookwatch הוקם על מנת לשמש קהילת קוראים. האתר עוסק בספרות, וכולל חוות דעת, סקירות וביקורות על ספרות ישראלית ומתורגמת.

יום שלישי, 16 בנובמבר 2010

עוד סנונית מפרויקט ספרי הילדים הגדול - והפעם: משלי משלי בהוצאת כתר ספרים






אחד הספרים המיוחדים ביותר בתנ"ך הוא ספר משלי, המיוחס לשלמה המלך. מכלול הפתגמים והמשלים המתוארים בספר זה הפכו לנכסי צאן ברזל בשפה העברית ורבים - מבוגרים וילדים - מתבלים בהם את השיח העברי (גם זה החדש). יחד עם זאת, הפער שנוצר בין ההיכרות עם הפתגמים ובין ההבנה של משמעותם, מביא לעיתים קרובות למצבים משעשעים במקרה הטוב, ומביכים, במקרה הרע.

הספר משלי משלי מבקש ללמד את הילדים והנוער של ימינו את משמעותם של פתגמי ספר משלי וניביו - זאת באמצעות קטעי קריאה מחורזים, נעימים לקריאה, המושלכים על מציאות היום יום של הילדים. הגיבורים בספר הם תלמידים והמחשת משמעות המשלים נעשית באמצעות הצבתם בסיטואציות משעשעות. כך יכולים הילדים (ולצערינו, גם לא מעט מבוגרים) ללמוד באופן קליל מה משמעות הביטוי "יהללך זר ולא פיך" או למה מתכוונים כשאומרים "מודה ועוזב ירוחם".

נראה, כי אחד המכשולים הגדולים שעמדו בפני סידון שעה שביקש לכתוב את הספר, היה כיצד ניתן להתגבר על כמה עשורים של ניתוק בין החברה הישראלית ובין לשון התנ"ך הכבדה והעשירה. הבעיה, אם כן, אינה טמונה רק באי הכרת הביטוי, אלא גם בזרות הקיימת ביחס לשפה העברית הקדומה. לא מעט פעמים, בהם ניסו מחברי ספרים העוסקים בתנ"ך להפשיט את השפה ול"הורידה" לשפת הרחוב, הסתיימו באכזבה וכשלון. התוצאה הסופית שהתקבלה, באותם מקרים, הייתה מעין בליל של חדש וישן, ללא טעם או ריח.

לא זו התוצאה המתקבלת בספר זה.

סידון מצליח להוריד את שפת התנ"ך מהאולימפוס בו היא שוכנת (או מהבוידם, בלשון ישראלית), ויחד עם זאת לשמור על כתיבה איכותית ומובנית, שאינה שמה ללעג את הניסיון כולו. העברית בה נכתבו המשלים בספר יפה היא, ומתאימה ברמתה גם למבוגרים.

כיוון שיש לברך על כל ספר המשיב את העברית התקנית לקדמותה, וספר שמיועד במקור לילדים על אחת כמה וכמה - אזי לא נותר אלא להמליץ על הספר ובעיקר, על הקריאה בו. בשל רמתו של הספר רצוי לקרוא בו במשותף - הורים וילדים -ובטוחני, כי גם ההורים, יגלו, מידי פעם, משמעויות חדשות לאותם ביטויים השגורים בפיהם.

למורים שביניכם - מדובר בספר שיכול לסייע לכם להטמיע בתלמידיכם עברית ראשונים ומשמעויות של ניבים ופתגמים, וכל זאת באופן קל, נעים ומעודד. ניתן להשתמש בספר כבסיס לשיעורי שפה וחיבור, וכן כמקור לפעילויות חברתיות שונות בכיתה.

משלי משלי - אפרים סידון ודני קרמן - כתר ספרים.
 
 





תגובה 1:

לימודי ספרות אמר/ה...

אין כמו ספרי ילדים - כל כך תמים ומקסים...