פרטים עלי

אתר bookwatch הוקם על מנת לשמש קהילת קוראים. האתר עוסק בספרות, וכולל חוות דעת, סקירות וביקורות על ספרות ישראלית ומתורגמת.

יום חמישי, 18 בנובמבר 2010

לא טוב היות האדם לבדו - וביחד?! על זוגיות: מדריך למשתמש



אלפי שנים של ציבילזציה הביאו לשינוי מתמיד בדפוסי ההתנהגות של המין האנושי. תהליכים של פיתוח, שינוי, התקדמות ותהייה הצליחו לבטל מוסדות שעמדו, בעבר, בבסיס התנהלות החברה האנושית. יחד עם זאת, משך כל אותן אלפי שנים מוסד אחד נשאר על כנו, מסרב להיכנע לרוחות השינוי ולפצעי הזמן - מוסד הזוגיות.

הכמיהה האנושית לחיות בשניים שורדת עוד מאז קבע אלוהים בגן עדן כי לא טוב היות האדם לבדו. הזוגיות, כמוסד, עמדה במוקד בכל התקופות. היא שימשה כבסיס לקיומן של מלחמות בין אומות ומאידך גיסא, הייתה מודל לכריתת בריתות. היא הציתה להבות וכיבתה שריפות. היא הובילה את האדם והאנושות לגבהים, והורידה אותם לשאול תחתיות. טובה או רעה, מהנה או מקור לסבל, הזוגיות העסיקה את המין האנושי, כאמור, משחר לידתו ועד ימינו אנו.

ספרם החדש של דר' דריה מעוז ודבש ניב מודע לכוחה זה של הזוגיות. לפי מחקרים שמובאים בספר, זוגיות טובה יכולה לתרום לאדם, פיזית ונפשית, עד כדי הארכת תוחלת החיים. מאידך גיסא, זוגיות שאינה טובה יכולה לגרור כעסים ורגשות פוגעניים ומסוכנים עבור שני בני הזוג.

המודעות של מחברי הספר לעצמתה של הזוגיות היא שהביאה אותם לנסות ולשפוך אור על הזוגיות הטובה, הנכונה והמאוזנת. הספר מתבסס על מאות ראיונות שנערכו עם גברים ונשים ישראליים, כמו גם על מחקרים רבים בדיספלינות שונות. ככזה הוא מנסה לשקף את המציאות הזוגית הישראלית הרווחת בימינו אנו - תוך הצבעה על המקובל, הנוהג והקיים במערכות הזוגיות.

ואולם יש להבהיר, כי כל מי שסבור כי היות הספר מבוסס על מחקרים אקדמאיים מעבירה אותו, באחת, לקטגוריית העיון הקשה, צפוי להתבדות.

אולי בגלל הנושא (זוגיות) שמעסיק כל כך כל אחד ואחת מאיתנו; אולי בגלל יכולת הכתיבה וההגשה של המחברים ואולי בגלל שמחקרים אקדמאיים לא מוכרחים להיות כבדים מידי - הספר קריא, נגיש ובהחלט מהנה ומעניין.

מחברי הספר מבקשים להציג כללים ודרכים מעשיות וקלות לביצוע (הכל יחסי בחיים, כמובן) אשר אימוצן יביא לשיפור משמעותי של הזוגיות ושימורה כזוגיות חיובית ומקדמת. כל אחד מהקוראים יכול לנסות ולמקם את הזוגיות שלו על הסקאלה הנפרסת בפניו בספר, וכן לבחור את אותם כללים שעשויים לשמש אותו בדרכו הזוגית.

למי מכם שהזוגיות שלו מצויה במשבר עמוק - לא הייתי ממליץ לרוץ ולפטר את הפסיכולוג/מטפלת זוגית. יחד עם זאת, למי מכם שהזוגיות שלו עומדת על הקצה, או שהוא פשוט רוצה לשמר אותה טובה, חיה ודינמית - הספר מומלץ בחום רב.

 זוגיות: מדריך למשתמש - דרכים חדשות לשיפור הזוגיות / דר' דריה מעוז ודבש ניב (הוצאת מטר)

אין תגובות: