פרטים עלי

אתר bookwatch הוקם על מנת לשמש קהילת קוראים. האתר עוסק בספרות, וכולל חוות דעת, סקירות וביקורות על ספרות ישראלית ומתורגמת.

יום ראשון, 28 בנובמבר 2010

הבן הטוב - שי גולדן




ספרו של שי גולדן - הבן הטוב - מתאר את סיפור חייהם של גולדן ואחיו, הנלקחים יום אחד מבית היתומים בו גדלו לחיקה של משפחה אמיתית, משפחתם של אריה ואוולין גולדן. הספר מתאר את חוויותיהם של שני האחים, את התמודדותם עם זכר ההורים הישנים; עם נוכחות ההורים החדשים, וכמובן, עם החברה הסובבת אותם.

הספר, אשר ראה אור לראשונה בשנת 2008, הינו ספרו הרביעי של גולדן, ואולם הוא האישי והמרגש מכולם. הגם שאין מדובר בספר חדש, נראה כי הופעתו של גולדן בסדרת הטלויזיה "מחוברים" - בה סיפק גולדן הצצה פרטית (ויש האומרים, פרטית מידי) לחייו הפרטיים, הזוגיים והמשפחתיים - שופכת אור חדש על עלילת הספר. באם נבקש לעשות השוואה, הרי שסדרת הטלוויזיה הינה למעשה גרסת הסרט של הספר - גרסה, אשר נופחת חיים באותן דמויות המבססות את העלילה המרגשת.

דמות ההורים המאמצים, אריה ואוולין, דמותו הייחודית של רן, אחיו של שי, וכמובן - דמותו של שי גולדן, עורך מוסף הארץ ואחד הכותבים המוכשרים בישראל - מספקות חווית קריאה מרגשת ומרתקת, המחייבת את הקורא להזדהות עם רגעי המשבר כמו גם רגעי האושר שאלו חוות במהלך הספר. העלילה מרתקת מבחינה אנושית. יכולתו של גולדן לתפוס את כל אותם רגעים קטנים, אך משמעותיים כל כך, בחייו, בחיי אחיו, ובחיי משפחתו, מצליחה להוציא את הסיפור מבנאליות אפשרית ומתבקשת, למרחבים אמיתיים של רגש והתחברות.

יכולתו של גולדן להתעמת עם עברו - יכולת אשר מצאה ביטוי, כאמור, גם בסדרה מחוברים - מאפשרת לקוראים להתייצב במרכזו של העימות, במוקד הקונפליקט. שוב אין הקוראים נדרשים להביט על ההתמודדות האמורה מן הצד. הם יכולים - לו רוצים הם בכך - ליטול חלק פעיל בסערת הרגשות אותה מציע גולדן בספרו.

לא נראה שיש חולק על התברכותו של שי גולדן בכשרון כתיבה, ואולם בספרו זה מצליח גולדן לשבור את מחסום האותיות ולהעניק למילים, למשפטים, לפסקאות, תוכן רגשי של ממש.

ספר מרגש ומומלץ ביותר.

הבן הטוב - שי גולדן - הוצאת כנרת זמורה ביתן

אין תגובות: